Missie en visie

Op odbs Europa willen we hèt verschil maken voor elke leerling. Dat doen we door ze iets te geven om op te bouwen. In ons handelen is dit terug te zien door de aandacht voor leeropbrengsten, structuur en veiligheid. Hiermee creëren we de kansen en de mogelijkheden om iets toe te voegen aan de ontwikkeling van elke leerling.

Ons pedagogisch en didactisch handelen wordt altijd afgewogen en beoordeeld vanuit onze visie op onderwijs. Dat begint bij de leerling en het zien en herkennen van zijn of haar potentie en talenten. Vanuit persoonlijke aandacht, voor zowel de leerling als zijn of haar ouders of verzorgers, laten we die potentie en talenten centraal staan en brengen we deze tot ontwikkeling. Hierbij stellen we doelen en hebben we hoge verwachtingen van onze leerlingen.

Prioriteit is het bieden van de basis (lezen, rekenen, taal/spelling en burgerschap) om elke leerling die bij ons uitstroomt de kans in het verdere leven mee te geven die bij hem of haar past. In de uitvoering hiervan dragen we de Daltonvisie, we leren leerlingen zelfstandig te zijn en verantwoordelijkheid te nemen.

Actuele thema’s, die zowel positief als negatief van invloed kunnen zijn, zijn voor ons kansengelijkheid, armoede, taalachterstanden, het zijn van een kleine school en inclusief onderwijs.

Kernwaarden èn kernwoorden

Odbs Europa is een Daltonbasisschool. Dit betekent dat in al ons handelen de kernwaarden van Dalton verweven zijn. Deze bestaan uit verantwoordelijkheid, samenwerking, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie. Omdat we als Daltonbasisschool van toegevoegde waarde willen zijn in de ontwikkeling van onze leerlingen hebben we rekening te houden met de diversiteit in achtergronden. Op basis hiervan staan naast de kernwaarden van Dalton ook de kernwoorden van de school. Deze vloeien in elkaar over.

Kernwoorden odbs Europa.