Ons onderwijs
Het pedagogisch klimaat op Odbs Europa
Een goed pedagogisch klimaat in school start met een pedagogische visie.
Odbs Europa wil dat de leerlingen zich veilig voelen op school. Alleen dan ontwikkelt een leerling zich het beste. We zorgen op school voor een ongedwongen sfeer.
Wij werken vanuit de PBS gedachte (positive behavior support). Er is vooral aandacht voor hetgeen wat goed gaat (het positieve) en wat je aandacht geeft dat groeit.
Wij werken met de ‘Stop’, ‘Loop’, ‘Praat’-methode.
Pedagogische visie en regels
De leerkrachten maken aan het begin van een nieuw schooljaar samen met de leerlingen klassenregels voor de groep, dit doen we in elke groep. Dit zijn regels die gaan over fijn omgaan met elkaar, omgaan met materialen, samenwerken en spelen. Deze regels hangen zichtbaar in de klassen 3 t/m 8.
Naast de eigen gemaakte klassenregels hangen er in alle groepen ook pictogrammen. Dit zijn negen afbeeldingen die onze pedagogische visie op een visuele manier zichtbaar maken voor iedereen. Door het gebruik van de afbeeldingen zijn de regels ook duidelijk voor de peuters en kleuters. Alle picto’s worden door het schooljaar heen uitgelegd en herhaald in een bijbehorende les. Respect voor elkaar staat hierin centraal. Verder vinden wij het van groot belang om in gesprek met leerlingen te gaan en ze vooral zelf te leren reflecteren op hun eigen gedrag (Dalton).

Thematisch werken
Enkele jaren geleden zijn wij bezig gegaan om het aanbod van begrijpend lezen en luisteren aan te passen met als doel dat we de kinderen leren hoe ze met een tekst moeten omgaan. Hierbij denken wij hardop en stellen we doelen aan de les. We zorgen voor veel samenwerking tussen de kinderen en een leuke verwerking waarin de kinderen kunnen laten zien dat ze het begrepen hebben. Doordat we verschillende vakken (lezen, aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, rekenen, creatief) met elkaar verbinden, is het aanbod betekenisvoller dan wanneer de lessen afzonderlijk van elkaar gegeven worden.
Naast deze lessen wordt er ook aandacht besteedt aan het lezen in het algemeen. We doen elke dag aan stillezen en in alle groepen (ook in de bovenbouw) wordt er voorgelezen door de leerkracht. Kinderen die wat extra hulp nodig hebben met lezen, krijgen extra aanbod zodat ook zij sterke lezers worden.
Jaarlijks doen we mee aan de Kinderboekenweek en het Nationaal Voorleesontbijt.