Wat leert/ doet uw kind in groep 1 en 2
Thema’s
Het schooljaar is onderverdeeld in 13 periodes van 3 weken, waarin één thema centraal staat. Voorbeelden van thema’s zijn: Welkom, Familie, Herfst, Sinterklaas, Lente, Water enz.
In deze 3 weken leren de leerlingen woorden die te maken hebben met het desbetreffende thema. Naast de taakwerkjes die de leerlingen maken, is er ook een verwerking in de verschillende hoeken.
Omgaan met elkaar.
Vanuit de PBS hebben we 9 picto’s, waarin we de manier waarop wij omgaan met elkaar verduidelijken.
We starten met de picto: We zijn aardig voor elkaar en gaan met respect met elkaar om.
Dit betekent; dat iedereen anders is….
en………. heel bijzonder….
en dat………….. dit mag!
Daarnaast leren we rekening met elkaar te houden, te delen en samen te werken en het materiaal te gebruiken waarvoor dit bedoeld is.
Ook spelen we in het speellokaal spelletjes waarin bovenstaande ter sprake komt.
Wij willen graag, dat het aardig zijn voor elkaar, hierdoor groeit!
Motorische vaardigheden.
De fijne motoriek oefenen we bij o.a. het knippen; scheuren ; verven ; kralen rijgen; bouwen; taartjes bakken in de zandbak enz. De grove motorische vaardigheid wordt o.a. op de speelplaats en tijdens de gymlessen geoefend.
Taal.
In groep 1 en 2 hebben we 2 taalmethodes. Naast de methode Piramide maken we ook gebruik van de methode Schatkist.
Belangrijk bij de thema’s is de woordenschatontwikkeling. Hierbij werken we volgens de methode: Met woorden in de weer.
Tevens neemt het begrijpend luisteren ook een prominente plek in.
Via het digibord “ lezen” we samen met de kinderen boeken. Door de vragen die we stellen leert de leerling het boek te begrijpen.
Elke week wordt er een nieuwe klank aangeboden met een klankgebaar.
Spelenderwijs herhalen we de klanken van de letters.
De letters spreekt uw kind uit met hun klank, dus niet met de alfabetnaam van de letters. Uw kind zegt dus mmmmm en rrrrr in plaats van 'em' en 'er'.
Het is heel belangrijk dat u dat ook doet! Met deze fonemische klanken leert uw kind in groep 2/ 3 lezen.
Rekenen.
In groep 1 leren de telrij opzeggen van 1 t/m 10 en terug; de cijfers van 1 t/m 11 herkennen en de begrippen wat is meer dan 1 enz. Aantallen leggen en synchroon tellen 1 t/m 10.
Ook aan de rekenkundige begrippen zoals o.a. lang/kort. hoog/laag, dik/dun, vol/leeg, meest /minst besteden we veel aandacht.
Bovenstaande doen we allemaal spelenderwijs, zodat het plezier in leren blijft.
Dat vinden we heel belangrijk.
Hoeken
In de groep en op de gang zijn er speelwerkhoeken gemaakt waar de leerlingen spelenderwijs veel
ontdekkingen doen, experimenteren en leren met en van elkaar. Via het digikeuzebord maken zij een
keuze in welke hoek zij spelen die dag. Op het moment is er een huis-, bouw-, constructie-, knutsel-, lees-, rekenhoek en een zand/watertafel.
Juf Jessie en juf Barbara