Pedagogische visie
Het pedagogisch klimaat op odbs Europa
Een goed pedagogisch klimaat in school start met een pedagogische visie.
Odbs Europa streeft ernaar dat de leerlingen zich veilig voelen op school. Alleen dan ontwikkelt een leerling zich het beste. We zorgen op school voor een ongedwongen sfeer.
Wij werken vanuit de PBS gedachte (positive behavior support). Er is vooral aandacht voor hetgeen wat goed gaat (het positieve) en wat je aandacht geeft dat groeit.
Sinds dit schooljaar gebruiken we de 'Stop', 'Loop', 'Praat'-methode.
Vriendschapsprotocol
De leerkrachten van alle groepen hebben samen met de leerlingen een vriendschapsprotocol opgesteld. Dat zijn de regels die met elkaar zijn afgesproken om fijn met elkaar te kunnen werken en spelen. Deze regels hangen zichtbaar in de klassen 3 t/m 8. De protocollen bij de kleuters zijn uiteraard anders van opzet omdat de problematiek daar ook anders ligt. De regels van de groepen zijn samengevoegd tot een algemeen document ‘pedagogische visie’ dat voor de gehele school geldt. Deze regels zijn uitgebeeld in negen pictogrammen. We hebben respect voor elkaar. De gedragsregels respecteren wij en in gesprekken met de leerlingen
leren we ze te reflecteren op hun eigen gedrag.
Leefstijl
Daarnaast weken wij met ‘Leefstijl’, de methode voor sociaal emotionele ontwikkeling.
De lessen hebben als doel dat kinderen en jongeren zich ontwikkelen tot sociaal vaardige, betrokken en zelfstandige volwassenen.
De methode is zo opgebouwd dat de leerlingen zich een breed scala van vaardigheden eigen kunnen maken zoals kennismaken, luisteren, communiceren, zelfvertrouwen, gevoelens uiten, assertiviteit en weerbaarheid, conflicten oplossen, omgaan met groepsdruk, risico's inschatten en doelen stellen. Aan de hand van het werken met deze methode kunnen we de leerlingen op sociaal emotioneel gebied beter volgen en begeleiden. Op www. leefstijl.nl kunt u meer informatie vinden.